آستارا- آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع نوار مرزی آذربایجان و ایران در منطقه مرزی آستارا بعد از پنج روز، همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها، مهدی حسین نژادی: شهرستان مرزی بندر آستارا در شمال غربی استان گیلان نزدیک به ۳۷.۵ کیلومتر مرز زمینی و با حدود ۱۵ کیلومتر مرز استراتژیکی دریایی در حساس‌ترین نقطه ممکن با کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.

در همین رابطه آتش‌سوزی که در نوار مرزی بهارستان شهرستان مرزی بندر آستارا و مربوط به اراضی جنگلی آستارای جمهوری آذربایجان از پنج روز گذشته در حال سوختن است، از بعد از ظهر روز جمعه با نزدیک شدن به مرزهای آستارای ایران شعله ور تر شده و هم اکنون نیز جنگل‌های طرف آذری در حال سوختن است و علت حریق در آن سوی مرز تاکنون مشخص نشده است.

بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی استان گیلان مبنی بر وزش باد گرم شدید، دستگاه‌های اجرایی ذیربط در شهرستان مرزی بندر آستارا نسبت به احتمال وقوع آتش سوزی در اراضی جنگلی و کوهستانی و برخی حوادث غیرمترقبه هشدار داده و خواستار آمادگی دستگاه‌های مرتبط شده است.

آماده باش کامل نیروها برای مقابله با آتش

نیروی‌های آتش نشانی، مرزبانی، هلال احمر، منابع طبیعی، بخشداری، دهیاری، سپاه و بسیج به صورت شبانه روزی در این منطقه مرزی و در محور مواصلاتی آستارا به اردبیل حضور داشته و شرایط را تحت نظر دارند. شعله‌های آتش در حوزه سرزمینی کشور همسایه جمهوری آذربایجان و در جنگل‌های نوار مرزی با ایران با استمرار جریان هوای گرم و وزش تند باد همچنان زبانه می‌کشد و با وزش باد گرم بر حجم آتش نیز افزوده شده است.

به دلیل نزدیکی محل آتش سوزی به مرز آستارای ایران حضور نیروهای مرزبانی، آتش نشانی، هلال احمر، سپاه و بسیج و همچنین نیروهای منابع طبیعی آستارا در محل حادثه و در نقاط مختلف مسیر نوار مرزی و گردنه کوهستانی حیران مشهود است تا اقدامات لازم برای اطفای حریق صورت پذیرد.

نیروهای یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرزی بندر آستارا برای جلوگیری از سرایت شعله‌های آتش در جنگل‌های جمهوری آذربایجان به محدوده‌های جنگلی آستارای جمهوری اسلامی ایران همچنان در حال آماده‌باش هستند تا در صورت سرایت آتش اقدامات لازم را انجام دهند.

مهار آتش سوزی در اراضی جنگلی حیران آستارا

عصر دیروز در دو نقطه از حوزه سرزمینی ایران در روستا و گردنه حیران آستارا حریق شدیدی که توسط گردشگران رخ داده بود با آمادگی کامل نیروهای منابع طبیعی، آتش نشانی، هلال احمر، سپاه و بسیج، دهیاری حیران و همچنین روستاییان به طور کامل مهار شد و عاملان این آتش سوزی توسط پلیس مرزبانی در حال شناسایی هستند.

از شب گذشته نیز مواردی از آتش سوزی جزئی در دهستان ویرمونی و شهرک عباس آباد آستارا نیز گزارش شد که به سرعت مهار و از سرایت شعله‌ها به اراضی مجاور نیز جلوگیری شد.

اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرزی بندر آستارا در همین رابطه به گردشگران و اهالی منطقه توصیه کرده از روشن کردن آتش در مناطق جنگلی خودداری، یا حداقل بعد از اطمینان از خاموشی کامل آتش، جنگل را ترک کنند.