گیلان مدیرکل گمرک آستارا گفت: "آستارا" تنها مرز کشور است که همه رویه های گمرکی در آن اعمال می شود.

به گزارش مرزنامه کریم رسولی، در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در تلاش هستیم تا ۲۲ بهمن کد گمرکی منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا فعال شود و پس از آن نیز پیگیر صدور کد گمرک ریلی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه آستارا تنها مرز کشور است که همه رویه های گمرکی در آن اعمال می شود، ادامه داد: این شهرستان به عنوان تنها نقطه در کشور، دارای گمرک زمینی، ریلی و دریایی است.

رسولی به صادرات گمرکات گیلان از ابتدای سال جاری تاکنون اشاره کرد و توضیح داد: پیش بینی شده بود که ۶۰۰ میلیون دلار در سال جاری از گمرکات گیلان صادرات داشته باشیم که با گذشت ۱۰ ماه از سال، صادرات ۵۹۱ میلیون دلار نیز محقق شده است.

وی با تأکید بر اینکه حدود ۸۰ درصد صادرات استان گیلان از مرز آستارا انجام می شود، افزود: با توجه به باقی ماندن دو ماه از سال، پیش بینی می شود این هدف محقق شود.

مدیرکل گمرک آستارا در ادامه به رشد منفی واردات کالا از این مرز اشاره کرد و یادآور شد: علاوه بر اینکه رشد منفی را در این حوزه شاهد هستیم، ولی باز هم ۱۳۳ میلیون دلار نیز واردات را از این مرز داشته ایم که ۵۰ درصد واردات آن از مرز ریلی بوده است.

وی اضافه کرد: در این مدت بالغ بر ۷۰۰۰ واگن به بارانداز بین المللی ریلی آستارا وارد و خارج شده است که بار معادل ۲۱ هزار کامیون را جابجا کرده اند.

رسولی، در ادامه به ترانزیت کالا از سه مرز زمینی، دریایی و ریلی آستارا اشاره کرد و افزود: در این مدت ۷۰۰ میلیون دلار ترانزیت را از این سه مرز داشته ایم که کارنامه قابل قبولی است.

وی با تأکید بر اینکه آستارا سومین گمرک کشور از لحاظ صدور اظهارنامه صادراتی است، خاطرنشان کرد: از میان ۹۵ گمرک کشور، آستارا رتبه دوازدهم را در صادرات دارد.

وی در پایان در خصوص کشف محموله بزرگ مواد مخدر در این گمرک پیش از خروج از کشور، گفت: این محموله ۳۲۴ کیلوگرم ماده مخدر از نوع هروئین بود که در تابستان سالجاری کشف شد.

انتهای پیام